>Selusuh Fatimah Bunga Fatimah Akar Fatimah Gengam bunga Fatimah

>Begitu lah namanya, ada yang kata bunga Siti Fatimah, ada yang kata ni lah Selusuh Fatimah dan berbagai lagi namanya yang disebut orang. Nama betul Den pun tak tahu, cuma yang pentingnya setiap darinya ada perkataan nama anakanda Rasullullah s.a.w iaitu Siti Fatimah r.a.

Ianya berasal dari Mekah dan dijadikan petua atau selusoh untuk bersalin bagi wanita melayu.

Mudah sahaja mengunakannya biarpun ada berbagai cara yang tertentu digunakan tetapi Den tidak tahu mana satu yang paling tepat.

Den mudah je, rendam dengan air sejuk dan diminum. Ada yang mengunakannya untuk di buat mandi. Den hantam sajalah. paling mudah di buat minum. Baca bismillah dan berselawat kemudian di minum airnya.

Ikut keyakinan orang melayu, kadar kembangnya setelah di rendam melambangkan masa dan waktu kelahiran yang makin hampir atau masih lambat lagi.

Sebelum di rendam

Sebelum direndam

Sebelum di rendam

Merekot bentuknya sebelum di rendam

Rendam dalam air sejuk yang telah di masak.


Ia kembang selepas di rendam. Penuh piring tu,

Selepas di rendam.

Selepas di rendam

Selepas di rendam

Takdir Tuhan, Sebaik sahaja di minum, isteriku yang sedang sakit-sakit, terus minta di bawa ke Labour Room untuk melahirkan anak. Hanya Tuhan yang tahu ianya satu kebetulan atau memang bersebabkan selusoh Fatima hingga begitu pantas isteriku melahirkan anak.

Yang penting usaha dan tawakkal je la. dengan rahmat Tuhan semuanya selamat, Alhamdulillah.

Photo: Den

Advertisements

About pepcoy

43 Male Married malaysia
This entry was posted in Selusuh Kacip Fatimah. Bookmark the permalink.

6 Responses to >Selusuh Fatimah Bunga Fatimah Akar Fatimah Gengam bunga Fatimah

  1. cikTi says:

    >waa,.xpnh denga plk pasal bnda ni sblom ni

  2. >Wah selamat ya….moga lahir dengan selamat pula anak dan istrinya.

  3. Rad says:

    >cik Ti, ni dah dengar 🙂

  4. Rad says:

    >Aisha, dah selamat pada 17 hb Feb baru ni.

  5. umihoney says:

    >Nama Fatimah ni diberikan untuk herba2 perubatan wanita sempena nama puteri baginda seperti selusuh Fatimah dan Kacip Fatimah dsb.Eloklah semuanya dah selamat.

  6. Rad says:

    >Orang kata, bukan saya yang kata, bunian pun macam tu, membahasakan yang lelakinya sebagai Ali dan perempuannya sebagai Fatimah. Mungkin kalau kita ni bisa orang sebut awang, mamat,indok dan si mek.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s